12. Uusia uutisia

3.3.2020 UUSIA UUTISIA

Vaikka en ole ehtinyt enkä käteni loukkaantumisen vuoksi pystynytkään pitkään tänne juuri kirjoittelemaan muuta kuin sivujen päivityksiä satunnaisesti, olen yrittänyt kantaa korteni kekoon osallistumalla omalla paikkakunnallani Jyväskylän kesäyliopiston Geronet-hankkeeseen ns. tutorina eli vapaaehtoisena ikääntyvien digitaitojen opettamisen avustajana sekä kansalaisopistossa sekä joka toinen viikko kirjastossa ”nettinurkassa”. Siellä olen nähnyt ja oppinut tuntemaan paremmin ikäihmisten tarpeita, ongelmia ja myös heidän käytössään olevia hyvinkin erilaisia laitteita.

Olen seurannut myös ikääntyvien digitalisaatiosta käytävää keskustelua ja yhdeksi tärkeäksi aiheeksi nousi jo viime keväänä veroilmoitusten sähköinen täyttäminen ja vero.fi-sivuille kirjautuminen. Toki edelleen oli ja on mahdollista lähettää veroilmoitus postissa paperimuodossa korjattuna/ täydennettynä verottajalle, mutta vuosi sitten puuttuivat jo valmiit kirjekuoret osoitetietoineen, eikä myöskään annettu armoa postin kulun hitaudelle, vaan nyt pitää itse huolehtia, että verottaja saa paperisen kirjeensä varmasti määräaikaan mennessä.

Minusta tämä tuntuu jopa ahdistavalta varsinkin ajatellen ihmisiä, joilla ei ole vielä mitään mahdollisuuksia sähköisen veroilmoituksen antamisen. Lisäksi kaikki mahdollisesti tarvittavat lomakkeet saa vain tulostettuna netistä tai sitten pitää asua paikkakunnalla, jossa on vielä verotoimisto ja lomakkeita saatavilla. Soittaminen verottajalle on varsin työlästä, aikaa vievää ellei jopa mahdotonta.

Tärkeiksi asioiksi ja samalla monen kohdalla huolenaiheiksi ovatkin vähitellen nousseet tai nousemassa lähes kaikki viranomaisten tai muiden julkisten toimijoiden kanssa tehtävät asioinnit ja niistä selviäminen. Näitä ovat verotuksen lisäksi pankkiasiat, kelan ja terveydenhuollon palvelut, lippujen osto liikenteeseen ja kulttuuripaleluihin vain esimerkkejä mainitakseni.

Hämmästyin muuten aika lailla lukiessani juuri erästä Tekniikan maailman varsin uutta numeroa, jossa Suomessa kerrottiin olevan edelleen jopa miljoona ihmistä, jotka ovat vaarassa pudota tästä digitalisaation vauhdista. Mennäänkö meillä digitalisaatiossa tekniikka edellä ja unohdetaan ihminen, jota tekniikan tulisi auttaa.

Haluan nyt heti palata siihen, mitä ihan alkuun tätä koko sivustoa aloittaessani olen sanonut. Se on tämä: Kaikkea ei tarvitse osata eikä opetella, vaan digitalisaatiota täytyy lähestyä askel kerrallaan. Digiapua tarvitsee yhä useammin henkilö, joka on jo täysin hämmentynyt pelkästään hankkimansa älylaitteen sekavasta, paljon asioita sisältävästä aloitussivusta. Ehkä sitä helppoa laitetta ei ole vielä keksitty, tai sitten me digitaitoja opettavat emme osaa katsoa asioita opetettaviemme näkökulmasta.

YLE on muuten ansiokkaasti ryhtynyt opettamaan digitaitoja. Ellet vielä ole sinne kurkannut, kurkkaa nyt. Sieltä voi löytyä apua sinullekin! Ylen digikouluun pääsee tästä linkistä osoitteessa https://yle.fi/aihe/digitreeni

Palaan taas asiaan! Hyvää alkanutta kevättä teille kaikille! 

Digimummo

liisa.ruusila(at)gamail.com